Gotiek 0000.0012

 

Vervolg literatuur

 

- Ozinga, M.D., Mythe en ratio in de verklaring der middeleeuwse architectuurgeschiedenis. Rede uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleraar in de geschiedenis van de bouwkunst aan de Rijksuniversiteit te Utrecht op Maandag 15 November 1948. Utrecht (Kemink), 1948. [38 blz. ISBN -]. [Behandelt de theoriëen over de overgang van de romaanse naar de gotische bouwkunst]

- Simson, Otto von, The Gothic Cathedral. Origins of Gothic Architecture and the Medieval Concept of Order. Deel in de serie 'Bollingen Series', nr 48. Princeton (Prin­ceton Uni­versi­ty Press), 1974. [275 blz. ISBN 0.691.01789.1 (paperback) & 0.691.09741.0 (hardcover)]. [1e uitga­ve: 1956]

- Meer, F. van der, Geschiedenis van een kathedraal. Amsterdam & Antwerpen (Spectrum), 1961. [213 blz. ISBN -]. Hierin: blz. 30-49 ("Gotiek"), 50-52 ("Veertiende eeuw"), 53-58 ("Laatgotiek")

- Blijdenstijn, Roland K.M. & Ronald Stenvert, Bouwstijlen in Nederland, 1040 - 1940. Utrecht, Antwerpen (Kosmos, Z & K Uitgevers), 1994. [128 blz. ISBN 90.215.2070.2]. Hierin "Gotiek (1230-1560)": blz. 17-25

- Martin, Henri (red.), L'art gothique. Deel in de serie 'Grammaire des styles'. Paris (Flammarion), 1965. [64 blz. ISBN -]

- Swaan, Wim, Glorie der gotiek. Kunst en architectuur van 1350 tot de renaissance. Amerongen (Gaade), 1977cop. [232 blz. ISBN 90.6017.714.2]. [Oorspronkelijke titel: The late Middle Ages]

- Bosman, Lex, "Gotiek bestaat niet. Het concept 'vernieuwing' als kunsthistorisch probleem". In: Madoc, tijdschrift over de Middeleeuwen, [herfst] 2011 [jrg 25, nr 3], blz. 130-138

- Kroesen, Justin, "De Groninger gotiek. Van ranke gewelven en overvloedig licht". In: Kroesen, Justin, e.a. (red.), De Groninger cultuurschat. Kerken van 1000-1800. Groningen (Philip Elchers) & Assen (Koninklijke Van Gorcum), 2008. [160 blz. ISBN 978.90.232.4482.0]. Hierin: blz. 46-57.

- Mark, Robert, "The Structural Analysis of Gothic Cathedrals". In: Scientific American, 11-1972, blz. 90-99 ("Comparison of Chartres and Bourges by optical stress analysis relates the aesthetic achievement to structural imperatives and suggests that later Gothic cathedrals may have been patterned on the wrong building")